keskiviikko 23. toukokuuta 2012

Lastaustreeniä

Aah, vihdoin ja viimein mä kerkesin lastata hevosia uuteen traileriin =) =)
Itseasiassa olin kuvitellut tekeväni sen jo eilen illalla, mutta Nelli meni nukkumaan vasta klo 21.30 (niin tosin tänäänkin), mutta eilen vielä hieho rupesi poikimaan.. Joten ei auttanut, kun ei sitä nyt kehtaa naapureitakaan koko yötä valvottaa ;O))

Menihän se tänäänkin myöhään, kun klo 21.50 talutin Thalikia kohti traileria :P Ruunan kans yhdessä avattiin lastaussilta (yläpressun olin avannut etukäteen). Miehenä ruuna arvosti hienoja teknisiä ominaisuuksi ja käveli suorilta kyytiin =) Pari kertaa otin sen ulos ja vein takaisin sisälle! Ai että olin tyytyväinen =) Niin monet kerrat kun sen kans on treenattu, treenattu ja treenattu ja nyt se menee noin hyvin =) Toki ihan varmasti trailerin hulppean kokoiset sisätilatkin auttoivat asiaa ;O)

Sitten oli Fionan vuoro! Sen kanssa menikin sitten kauemmin aikaa. Kun tultiin poikittain  ja poikittain ja vielä poikittain ;D Hetken päästä sain sen tulemaan lastaussillalle asti, mutta ei siitä sen kummemmin eteenpäin. Olin jo vähän ihmeissäni, että mitäs nyt teen, kun hevosta ei tahdo saada liikkumaan eteenpäin :P Lähettää sitä ei voinut, kun se ei selvästikään tajunnut. Ja arabiahan on ihan turha vetää!

Sitten tuli se Thalikiltakin tuttu naksahdus päässä ja Fiona käveli mun perässä kyytiin! Annoin sen syödä vähän aikaa ja pyysin peruuttamaan ulos. Entinen omistaja sanoi, että se ei oikein osannut peruuttaa ulos, mutta nyt se tuli kyllä tosi kivasti, ihan kuin vanha tekijä! Käytiin "nollaamassa" tilanne, syötin vähän nurmikolla ja sit mentiin taas traileriin - suorilta! Hetken päästä ulos ja vielä kolmannen kerran sisällä! Ai että olin tyytyväinen =) =) =)

Hepat on nyt totutellu nurmikolla vihreään, oon perinteeseen tapaan aidannut nurmialueita meidän pihalla ;O) Harmi, ettei niitä voi joka paikkaan päästää ;D Esim. takapihalla olis niin paljon syötävää, mutta kun siellä on kukkapenkkejä - talloiskohan ne kaikki?! Mut nyt meillä on toisesta päästä taloa ja osasta takaa ihan tasaisesti "leikattu" nurmikko ;O) Hiljalleen voitais siirtyä pellollekin. Pitää yksi portti käydä tekemässä sinne, niin saa hepat vähän lyhyemmällä taluttamisella laitumelle :D

Tänään tyhjensin tallia jonkin verran. Se kun kannattais tyhjentää ennen remonttia ;O) Eipä siellä kyllä mahdottomasti ole enää tavaraa. Kanihäkeillekin on päätetty paikka, kun en halua niitä taivasalla pitää. Leikkimökkiin en tänä kesäksi niitä laita, kun siellä oli niin ahdas hoitaa niitä :S Ja Nelli tykkää leikkiä siellä :P

Pesin ja öljysin (ja vielä tänään rasvailin) CH:n pullback-suitset, josko ne olis Fionalle soppelit. Ehkä ne on liian raskaat, turparemmi on tosi leveä. Yks ilta kokeilin Thalikin suitsia Fionalle, tamma ei selvästikään tykännyt kolmipaloista. Joten puhdistin kiillotustahnalla Thalikin vanhat, ohuet Sprengerin nivelet Fionalle. Se varmaan tykkää sitten niistä enemmän :P

5 kommenttia:

  1. Minulla on kyllä tarkoitus viedä kanit ulos. Viime kesänähän ne oli katoksessa, mutta sinne tilataan jossain vaiheessa nuppikuorma turvetta niin tuskin niitä sinne tohtii laittaa. Sääli kun ei ole ollut aikaa toteuttaa sitä minun hienoa kanila ideaa ja musta tuntuu vähän että isäntä yrittää luistaa sen tekemisestä?! ;D

    Tosi hieno homma, että lastausharjoitukset sujui noin hyvin! Hyvä te! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä ei oo mitään paikkaa, mihin ei aurinko paistais =/ Joten ei oikein voi laittaa pihalle :S

      Poista
  2. Hienosti on kyllä hepat menny koppiin!

    VastaaPoista
  3. Se minkä itte olen huomannut lastausten kanssa, on se että hevosesta riippumatta (oli se sitten kuinka automaatti menemään koppiin tahi ei), kaikki pitävät väljistä tiloista. Hevonen joka on hemmetin hyvä lastattava yksinkin, marssii paljon positiivisemmalla asenteella koppiin joka on leveä ja valoisa. Vaikka ajattelisi, että ei sillä mitään käytännön merkitystä ole onko koppi 165cm (perusleveys 2 hevosen kopille) leveä, vai 185cm, on sillä ihan hemmetinmoinen vaikutus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä! Ja mun mielestä se korkeuskin vaikuttaa asiaan.
      Vaikka mun Umeåkin oli se leveämpi malli, oli se mun makuun liian matala. Thalikille toki ihan laillisestikin sopiva, mutta Papulle se oli liian pieni.

      Poista